perjantai 25. heinäkuuta 2014

Hyvästit ihmedieeteille

Yhtäkkiä irralliset palaset alkavat loksahdella paikoilleen. Olen hämmentynyt mutta iloinen.

Pari iltaa sitten tutkimme miehen kanssa geenitestejä. Olemme molemmat tehneet vuosia sitten geenikartoitukset ja vertailimme näitä uusimpiin tutkimuksiin. Minusta on jännittävää tietää mistä palikoista meidät on kasattu eikä minua huolestuta, että riski sairastua esimerkiksi skitsofreniaa, kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, vatsasyöpään, sepelvaltimotautiin, diabetekseen, keliakiaan, Crohnin tautiin jne. on kirjoitettu geeneihini. Ennemminkin suhtaudun niin, että tiedostamalla riskit, voin muuttaa elintapojani siten, etten edesauta geenien vaikutusta.

Mielenkiintoiseksi homma muuttui kun luin minulle sopivasta ruokavaliosta: karppaaminen ei sovi geeniperimälleni lainkaan vaan minun tulisi saada hiilihydraatteja kasviksista ja joistakin viljoista. Liiallista sokerin saantia toki täytyy välttää diebetesriskin vuoksi. Minun tulisi muutoin suosia vähärasvaista ruokavaliota ja lisätä kertatyydyttymättömiä rasvahappoja, jotka minulla auttaisivat rasvan palamisessa. En myöskään tarvitsisi raskasta liikuntaa, vaan jo kevyt liikunta auttaa rasvan palamisessa ja laihtumisessa.

Ihan järkeen käypää. Liiallinen lihan syöminen on aiheuttanut ummetusta, vaikka kuinka olen yrittänyt huolehtia kuitujen saannista. Kasviruokavalio on pitänyt olon virkeämpänä ja pöhöolo on pysynyt paremmin aisoissa. Olen kuitenkin sekasyöjä ja syön myös lihaa vaikkakin voin siitä huonosti. Tähän on ehkä tulossa muutos. Nyt seuraa koko tämän tekstin jännittävin osuus:

Etsiskelin netistä tietoa uurteisista kynsistä. Monissa artikkeleissa todettiin, että pitkittäiset uurteet kuuluvat ikääntymiseen eivätkä ole merkki sairaudesta. Kuitenkin nyt kun olen lisännyt tiettyjä vitamiineja ja hivenaineita ruokavaliooni, on uurteet tasoittuneet. Tässä kuva muutoksesta:


Kynnen tyvessä ei ole enää niin korkeaa harjannetta kuin vanhemmassa osassa kynttä. Tästä voisin päätellä, että ruokavalioni ei ole ollut minulle optimaalisin ja että vitamiinien lisääminen on auttanut. Googlaamalla löysin tieni blogitekstiin, jossa puhutaan Ayurvedasta. Tekstin mukaan kynsien uurteet viittaavat huonoon ruuan imeytymiseen. Samaisessa tekstissä puhutaan myös huulidiagnoosista. Minun kuivat huulet olisivat vatahuulet. Vata? Mitä?


Kielidiagnoosi viittaa minulla herkkään suoleen. No kas jos ei ruoka-aineet imeydy kunnolla. Herkästä vatsastahan olen kirjoitellut aiemminkin. Myös kasvojen rypyt viittaisivat suolistovaivoihin:


"Vatatyyppien posket saattavat painua kuopalle." Mikä ihmeen vata? Seuraavaksi googlasin auyrveda vata ja päädyin tekemään testin, jonka mukaan olen vata. Testin tulos sai minut hämmentymään.

"Vatalle on ominaista epäsäännöllisyys ja ”jännittävä elämä”. Vatatyypin peruspiirre on ”vaihtelevuus”. Vataihmiset ovat ennalta-arvaamattomia ja paljon vähemmän kaavamaisia kuin pittat tai kaphat. Heidän monimuotoisuutensa – koon, mielialojen ja toiminnan suhteen on heidän tavaramerkkinsä. Vataihmisen henkinen ja fyysinen energia on puuskittaista, ei tasaisen jatkuvaa. Vata on vastuussa asioiden aloittamisesta, ei niiden loppuun saattamisesta. Tämä ominaisuus näkyy selvästi, kun vatatyyppi on poissa tasapainosta.

Vatan ollessa pois tasapainosta taipumus impulsiivisuuteen saa tällaiset ihmiset rasittamaan itseään liikaa. Heidän intonsa muuttuu uupumukseksi, sitten krooniseksi väsymykseksi tai masennukseksi.

Vatalla on taipumusta murehtimiseen, unettomuuteen ja hermostollisiin häiriöihin.

Epätasapainoa aiheuttavat erityisesti:
Huumeet
Liika tv:n katselu
Tietokonetyö
Liian extreme-ruokavalio
Purukumin pureskelu
Rankka liikunta
Kylmä tuuli
Liika matkustaminen
Huonot järjestelyt
Työskentely yöllä
Liian vähäinen uni
Liian vähäinen luonnollinen valo
Huonot ruoka-aineet (kylmät, kuivat kevyet)
Liika puhuminen"


Ja ruokavalio-ohjeistus sai minut pohtimaan, että kuinka intialaiset ovatkaan jo aikoja aikoja sitten osanneet päätellä ulkonäön perusteella mikä ruokavalio kullekin sopii. Vai olisiko kyse geeneistä? Joka tapauksessa Vata-ruokavalio täsmää lähes täydellisesti geenitutkimuksissa ilmi tulleisiin seikkoihin. Voinkin heittää hyvästit ihmedieeteille ja keskittyä tutkimaan ikivanhaa oppia hyvinvoinnista. Ehkäpä oma hyvinvointi ja mielenrauha ovatkin juuri nyt tässä hyppysissäni.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahduta kommentilla, jookoskookos!