maanantai 12. toukokuuta 2014

Äitienpäivänä

Aamu alkoi kuin mikä tahansa viikonloppuaamu. Heräilin normaaliin tapaani. Vetkuttelin sängyssä ylösnousemisen kanssa. Selailin kännykällä facebookia, instagramia ja lueskelin uutisia. Mies nukkui vieressä enkä raaskinut häntä herättää.

Kun viimein sain kammettua itseni ylös sängystä ja suoriuduttua aamutoimista, puin päälleni ja vein koirat ulos. Soitin samalla äidilleni. Kertoilin kuulumisia ja toivotin hyvät äitienpäivät. Puhelun aikana olin kiertänyt lenkin metsän kautta, ihastellut lintujen kuorolaulua ja antanut myös äidin kuunnella sitä puhelimen kautta. Puhelun päätyttyä olin saapunut jo talon pihaan. Palasin sisälle, ruokin koirat, keitin itselleni mukillisen kahvia, tein aamiaisleivät ja söin. Aivan kuin minä tahansa päivänä. Muu perhe nukkui vielä.

Mies oli jo edellisenä iltana ilmoittanut, että hänellä on yllätys minulle. Odottelin ja odottelin perheen heräämistä. Lopulta puolen päivän aikaan, niin kuin normaalina viikonloppunakin, muu perhe suvaitsi heräillä. Supattelivat keskenään eivätkä kertoneet minulle suunnitelmiaan. Mies katselin taivaalle ja totesi ilman olevan oikein hyvä ja käski minun laittaa matalat, korottomat kengät jalkaan. Yritin kysellä miten minun pitää pukeutua. Ei mitään erikoista, ihan normivaatteet. Vaivihkaa yritin seurailla mitä mies ja tytär pukevat päälleen.

Kysyin mieheltä pääsenkö ajamaan jotain. Olin näin päätellyt matalista kengistä. Mies vain naurahti ja sanoi etten pääse, mutta pääsen lentämään. Pelästyin. Onko ne hullut järjestäneet minulle laskuvarjohypyn?! Kysyin tyttäreltä, että meneekö minulta pissat housuun heidän yllätyksen takia. Tytär naurahti ja kysyi ettenkö vieläkään tiedä minne olemme menossa. En tiennyt. Mutten halunnut kysyä ihan suoraankaan. Eihän se olisi yllätys jos tietäisin etukäteen.

Hyppäsimme autoon ja tunnustin, että minua pelottaa. Melkein itkettikin. Sanoin, että toivon pääseväni ajamaan kartingia ja pelkään joutuvani hyppäämään lentokoneesta. Mies kiusasi vielä matkalla, mutta ajoimme karting-radalle. Paras äitienpäivälahja ikinä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahduta kommentilla, jookoskookos!